En så kallad dramaturgi val är något som används för att beskriva den dramatiska ökningen och dess vändpunkter i de flesta filmer, och även i vissa böcker.
Detta är dramaturgi valen, och jag har tänkt att jag ska berätta lite om ifall jag tycker att boken följer denna val, och dess vändpunkter, m.m.
Än så länge så tycker jag att boken följer valen en hel del, men det kan vi inte veta helt förrän boken har blivit utläst. I alla fall så tycker jag att den gör det eftersom att i början, efter Elias död, så är boken ganska långtråkig, och är det är inte förrän Rebecka blir kontrollerad av mörkret, och mördas som jag upptäcker att boken kan vara baserad på valen, eftersom att det ögonblicket kändes som om att det var första vändpunkten i boken, bortsett från Elias död då.
Och efter Rebeckas missöde så kändes det mer och mer som om att konflikterna började att bli värre och värre. Jag tror dock att det bara är i början av boken som valen följs, eftersom att två personer redan har dött, och mer kommer det antagligen att bli, vilket det betyder att chansen är stor till fler än två vändpunkter. Dessutom så vet vi inte ens som mörkret kommer att besegras, vilket betyder att det kanske inte blir något konfliktupplösning.
Som ni förhoppningsvis vet så är det i början, i det första kapitlet som Elias blir kontrollerad av den mörka ondskan, som då tvingar honom att skära sin handleder. Jag tycker att detta är ett väldigt smart och uttänkt sätt att börja en bok med, och det är för att det ger läsaren en kick vilket både ger en får personen att vilja läsa mer samtidigt som man blir en del förvirrad.
Strandberg Out!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar